lördag, september 02, 2006

I believe I can fly...

Typ 2 meter upp på min hallvägg sitter mitt säkringsskåp. Plastigt och fult som stryk men anyway.
När det så drogs bredband i huset så var innehavaren av min lägenhet temporärt (eller tja jag vet ju inte om det var temporärt men jag kan väl säga det för att inte vara för elaka mot någon jag aldrig träffat) sinnesförvirrad (och antagligen snål) och ville inte lägga de där extra slantarna på att få bredbandsuttaget placerat någorlunda strategiskt. Således sitter mitt bredbandsuttag brevid mitt säkringsskåp.

Typ 2 meter upp på min hallvägg.

Åh så tjusigt och fjäng schwuiiiiii.
Tills nu har det hängt en lång grå utpkabel (nätverkskabel är ett långt ord att skriva så det giter jag inte hålla på med.) från uttaget ner längs väggen tillsammans med en telefonsladd (bredbandstelefonmojängen måste uppenbarligen sitta först och därför bor ovanpå hatthyllan som sitter precis brevid) som därefter ormat sig vidare längs golvet runt hörnet in i vardagsrummet där de byggt bo med alla andra jevla sladdar som lever i mitt hem.
Nu har jag då tröttnat något på detta virrvarr och försöker reda ut och sortera bort sladdar som faktiskt inte behövs.
Efter diskussion med brodern och telefonkö hos BBB framgår det helt plötsligt att telefonsladden faktiskt inte alls behöver gå via huvudjacket (som strategiskt nog sitter någon helt annanstans), något som enligt inkopplingsanvisningarna tydligen är VÄLDIGT viktigt, utan den kan gå direkt från bredbandstelefonmojängen och in i telefonen.
Tack för det televerket. Varför inte bara säga det från början?
Nåväl.
Att spika fast den gråa utpkabeln med vita spik längs den beiga hallväggen kändes lite sådär så jag fick för mig att jag skulle köpa en vit kabel. Fast å andra sidan varför köpa en sladd när man kan köpa ett nätverkskort och bli sladdlös?
Kort blir det och rent teoretiskt sett är jag numera trådlös (att min dator inte har träffat sitt batteri på över 1 år och att batteriet är något klent har inte med det hela att göra).
Saker och ting ska alltså nu bo på hatthyllan för att minska sladdandet så jag står på en stol för att nå upp men när utpkabeln ska spikas fast åt hatthyllans håll. För att göra det snyggast möjligt får den gå upp över säkringsskåpet (som man tydligen inte kan spika allt för nära, undrar varför...? nåväl) och för att nå upp dit får jag plocka fram stegen.
Efter att ha stått högst upp på stegen och spikat en stund är det så dags att hämta en pryttel.
Vad gör jag då?

Inbillar mig att jag fortfarande står på en stol och tar ett steg rätt ut i luften på typ 1 meters höjd kanske?

Jepp.

Förvånad?

Något.

Oj vad högt, akta huvudet, hallampan, den öppna toadörren på andra sidan hallen OCH stuka helst inte foten i landningen, var typ vad som hann susa förbi i huvudet och minsann om jag inte kom undan med det.

Inga kommentarer: