lördag, augusti 26, 2006

bitter butter bångstyrig bucklig brandman brännande

Nåväl... Första veckan efter semester no. 2 avklarad. Typ. Jag ska bara jobba hela helgen också. Jag tror nog jag måste byta jobb snart annars kommer jag att bli bitter.
Jag vill inte stiga upp 04.20 om morgnarna.
Jag vill inte jobba varannan helg.
Jag vill inte sluta klockan 23 för att sen inte vara hemma förrän vid 01 för att tågen inte tycker att de ska gå så man har möjlighet att connecta från annat håll.
I afton fick jag även slåss med en hel hög drygfulla Malmöfuckingfestivalbesökare vilket var mindre givande, men visst det var inte så farligt jag hade förväntat mig värre.
Sen jag började jobba på hotell har jag utvecklat ett härligt (undrar om det inte var Frk Tramsbyxa som uttryckte det så fint med...) människorförakt.
Jag har helt enkelt dåligt tålamod med folk. Jag besöker låter tex. bli folksamlingar som Malmöfestivalen och liknande. Jag blir ändå bara irriterad.
Var faen kommer alla människor ifrån?
Kan de inte uppföra sig som folk?
Hur faan ser de ut?
Vem fan var det som lät dörren stå olåst?
Kan ni inte bara se till att komma ur vägen för i helvete?
Fulla är de naturligtvis också.
Visst det blir vi väl alla lite till mans då och då men låt bli att vara full och odräglig i min närhet om jag inte är det. Kom sen inte och säg att jag inte har varnat.

Vad härligt negativ jag låter, inte sant?

Jag får väl iofs säga att veckan faktiskt inte har varit så illa ändå. (Jag har sett till att hålla mig långt borta från festivalen mao.)
Jag började den med en fire and first aid utbildning som jag och kollegan kom försent till för at vi varit på semster och inte blivit upplysta om att det skulle föregå på annan plats. Men det gick ganska fint ändå.
Vi fick skjuts med en stor brandbil.
Eftersom vi kom sent fick vi ju självklart utsättas lite extra så gissa vem som fick leka rollspel med den stooora, fullvuxna, medelålders brandmannen i (säkert) 100kg's klassen?
Denne! (och kollegan så klart)
I såna situationer/rollspel, där man ska visa sina skills inom första hjälpen, finns det egentligen bara en sak som är fel och det är att inte göra något alls. Vem kastade sig handlöst in i det hela och fick tackla/dansa runt med ovan nämnda stooora brandman när han bestämmer sig för att leka hysterisk?
Denne! (kollegan stor vid sidan och skrattade lika gott som alla andra som tittade på)
Efter ett tag stannar han, står framför mig och tittar mig i ögonen samtidigt som han (med stort mod) låtsas tappa medvetandet, vilket betyder att han börjar knäa och falla i min famn.
Kan jag fånga över 100kg svimmande brandman på ett snyggt sätt?
Inte direkt.
Prioritet var att han inte bara skulle dråsa i backen med ett brak vilket jag faktiskt lyckades undvika men ska jag vara helt ärlig så skulle jag kanske fångat upp huvudet lite bättre. När han nu väl låg där fick jag sagt till kollegan att nu får du minsann komma hit och hjälpa till och så bidde handen avsnörd, rejält, och mannen skulle vändas.
Tja vad säger man. Man väger ju om möjligt ännu mer när man är helt avslappnad...
Nåväl, med ett rejält tag i bältet blev han så vänd och till slut låg han där, i framstupa sidoläge (vilket namn på en ställning alltså) och vi fick klartecken att vi "godkänts".
Om jag vart något slut och skakig? Det kan du tro. Sen var det på med stora orangea overaller och ut och leka med brandsläckare.
Man ska ha respekt för elden men tvekar man e det kört, säger Honey med samtliga fingrar, allt hår samt ögonfransar och bryn i behåll.

Så nu kan jag ge första hjälpen på danska också :)

6 kommentarer:

prinsessan sa...

Hahaha härligt! Våran brandövning infaller om en vecka.... efter alla år i den här branschen så vet man i alla fall vad man ska göra i krissituationer. *S*

Honey sa...

svara i telefonfan som ringer utav bara helvete menar du eller?

prinsessan sa...

Hahahaha ja "Du får absolut inte röra dig, du måste stanna kvar på din plats och svara i telefonen" "Skomakare bliv vid din läst" ; )
Har precis kommit hem från mardrömspasset från helvetet; började på värsta tänkbara sätt och slutade med bussgrupp som inte var inbokad -fanns inte ett enda rum i hela stockholm. Huvudvärk säger jag bara.

Honey sa...

oh how lövely it when you have to clean up after other peoples fuckups...

prinsessan sa...

Ja, speciellt när man gör det i princip varje dag.

...

Anonym sa...

Ny trend bland hotell för att locka "unga affärsmän":

http://www.officepirates.com/officepirates/fyi/0,26102,1277527,00.html