måndag, augusti 28, 2006

pubic transport

Någon låtsades tänka till en dag och sa med bestämd röst -Nej inte tusan är det någon som ska resa en söndagkväll så det behöver inte gå några tåg då inte.
Detta var då något jag först blev varse i kväll när jag så efter en 1h överarbete fick för mig att styra kosan mot ankdammen. Inte fan går det några tåg här inte.
Det går inte ett endaste jävla tåg från Malmö vidare i Sverige efter klockan 23.20 (typ) en söndag kväll, till Danmark kan man resa hela natten men ingen annanstans.
Om jag då råkar jobba kväll en söndag och slutar klockan 23.00 har jag med nöd och näppe hunnit sätta mig på tåget från Danmark så dags och har man då jobbat över en timme har ju uret hunnit bli missinassen och det går fortfarande inget tåg.
Efter lite efterforskning belv jag så klok på att det går en buss 01.10 som jag kan ta. En buss som tar en hel jävla timme på sig att köra till Ankdammen. (Vi talar om den deprimerande tråkbussen som man måste åka med när man varit i Malmö och svirat sent en lördag afton men man hinner sova sött i en timme iaf...)
Jag lämnar jobbet bakom mig och beger mig mot stationen.
Ingen försening.
Vänta.
Försenat 3 minuter.
Vänta.
*suckar*
Försenat 18 minuter.
Vänta.
*muttrar* och börjar förstå att det kommer att bli tight med tiden för att nå den där jevla bussen då va...
Försenat 27 minuter.

SA*********JÄ**************RÖ***************FA**************HEL**********

Det är fan inte många gånger tågen lämnar Danmark i tid. Jag förstår helt enkelt inte vad problemet är. Är DSB bara så jävla tröga att de inte reder ut det eller vad? Det fina är ju då också att om förseningen hade varit på den svenska sidan så hade det räckt med att tåget var 20 minuter sent så kickar Skånetrafikens resegaranti in och man kan få ersättning men i Danmark måste tåget vara försenat med en HEL JÄVLA TIMME innan man ens kan börja tänka på ersättning.
Happy happy joy joy.
Jag kommer så in till Malmö utan någon som helst chans att nå bussen.
Det finns 3 alternativ.
  1. Vänta en timme till på nästa buss som så går 02.10 och är framme i Ankdammen klockan 03.10. Känns det intressant? Kanske inte det nä.
  2. Följa med kollegan, som kommer med samma tåg, hem och söva på hennes soffa? Visst alltid en möjlighet men man vill ju bara hem så tusen tack men nej tack.
  3. Ta en taxi.
Vad tror ni det blev?
Ja det bidde en taxi.
Jävligt sura pengar måste jag säga men vad fan.
Hade jag ringt pojken hade han utan att tveka kastat sig upp på sin silvriga springare och jagat in till Malmö för att hämta mig men det kan jag bara inte. Jag vill inte ringa mitt i natten bara för att mitt jobb har gjort att jag inte kan komma hem med nån reda. Kalla det dumt om ni vill men jag kan bara inte.
Visst hade jag kunnat gå tillbaka till jobbet och ta ett rum till staffpris och sovit där men då hade det ju inte varit lönt att åka hem alls och hur kul är det på en skala?

3 kommentarer:

Anonym sa...

Stackare!

Dock kan jag, som säker källa, meddela att ett samtal till din pojke hade varit fruktlöst i detta fall...

Detta eftersom hans vita springare inte befann sig i Ankdammen i natt. Din pojkens alternativ hade således varit att nyttja apostlahästarna,vilket inte resulterat i tidigare hemkomst än en taxiresa.

Du gjorde det enda begåvade valet!

Anonym sa...

Just det ja....

PUBIC transport? ;)





*vänligen bortse från "Din pojkens..." och missat mellanslag från min sida*

Honey sa...

jo jag hade väl en vag aning om att det kunde vara så...