lördag, december 31, 2005

Nakenbadsspanande kustbevakare...

På sidan 4 i Metro Skåne kunde man den 29/12 läsa om en kvinna som, under en promenad längs stranden i Skanör, råkat ut för regn och gömt sig bakom en buske och fått böter...

Böter?

Jepp...

Busken i fråga råkade befinna sig på en del av stranden som är naturreservat och vid just den här tidpunkten var det förbjudet att vistas där pga häckningssäsong.
Det kan jag absolut respektera alla gånger men det ska tilläggas att det var i slutet av fågelbarnfödarsäsongen och förbudet hävdes 4 dagar efter kvinnans hukande bakom busken.

Att kustbevakningen inte har något bättre för sig än att kolla in nudiststränder, och faktiskt har tid att sätta sig i kanoten och paddla iväg för att hytta med fingret åt en stackare som aldrig i livet skulle få för sig att stampa fågelägg, kan man ju också fundera över...

Visst ska man respektera regler och lagar, det finns ju där för en anledning, men ibland tycker jag (visst partisk i det hela men ändå) att det finns bättre saker att lägga tid på än att hytta med fingret åt och bötfälla någon för det som skett vid det här tillfället.
Som att sätta våldtäktsmän och mördare bakom lås och bom tex, eller är det bara jag som tycker att det finns folk som kommer undan med fan så mycket värre saker idag?

Ni funderar kanske vid det här laget över varför jag reagerar så mycket på den här lilla saken?
Jo det är nämligen så att kvinnan i fråga är min mor...
Min lilla mamma, världens snällaste raraste lilla kvinna (som knappt ens kan ha ihjäl en spindel) är sjukpensionär pga allt för lång tung tjänst inom vården och har således en årsinkomst på ca 4 pinnar och 1 kotte, har nu alltså blivit tilldömd dagsböter för att hon gömt sig bakom fel buske...


Är det inte tramsigt så säg?

6 kommentarer:

Yrvaken sa...

Det är väl bra att myndigheterna sätter ned foten och visar nolltolerans mot kriminella.

Måste visa att det inte lönar sig med brott så att hon lär sig en läxa och inte blir återfallsförbrytare...

Myndigheterna visar än en gång att dom förtjänar allmänhetens respekt...

Seriöst..vilken idioti!

IT-horan från Skåne sa...

Kan hålla med om att det känns onödigt och tramsigt

Men....i sådana här disk så hamnar jag alltid i tankevurpan att vilka lagar och regler är då ok att skita i? (medvetet eller omedvetet)
Varför finns dom då?
Vore det inte bättre att ta bort dom?

Var drar man gränsen?
När jag kör hem från Tokholm sent på kvällarna, ingen trafik, bra väglag osv osv. Är det ok att jag marchar i drygt 150 trots att det är 110 ?

Gott nytt år, Honey!

Yrvaken sa...

It:
I ett sånt här fall så tycker jag att det borde vara relativt lätt för myndigheter att veta när dom ska ha överseende.

Är det några snorungar som är där och jävlas och trampar på fågelbon i ren respektlöshet: Häng dom på fläcken eller slå dom åtminstone hårt i huvudet med alla lagböcker dom hittar.

Är det någon som tar skydd för regnet utan att veta att stället hon tar skydd på är off-limits, så ska det väl inte vara något att ställa till cirkus över.

Men det stämmer det du säger att det inte alltid är lätt att avgöra var gränsen går.

150 på 110 sträcka i bra väglag och utan annan trafik? Går inte bilen fortare? =)

Gott Nytt Honey! (och alla andra)

Honey sa...

Som sagt är jag ju partisk i det här och man kan vända och vrida på sådant här i evigheter (något jag ju är ganska bra på). Men...

IT: Ditt exempel kanske inte var det allra bästa för i det fallet är du faktiskt en "fara" för dig själv och andra människor hur mycket du än tycker att du är en bra bilförare, bra väglag råder och ingen annan trafik. SKULLE det hända något i den farten har du inte en chans.
Visst kalla mig kyckling det står jag för men man ska akta sig själv och andra.

Nåväl runt i ring det går och var gränsen ska dras kan man ju bli gråhårig över MEN håll med om att det är mystiskt vad mycket värre saker man kan komma undan med idag...

Honey sa...

Oh ja just det...

Gott Nytt År pojkar :)

IT-horan från Skåne sa...

Jo, såklart kan du ha rätt i det du säger....och mitt exempel var kanske inte det bästa
Men faktum kvarstår....vilka lagar är det ok att bryta mot??

Trots det så håller jag med dig i sak om att detta fallet var tramsigt och onödigt :)

Hoppas att du haft en bra nyårsafton och att 2006 blir superbra för dig :)