lördag, januari 21, 2006

Goi hut am khong

Har gått och blivit märkligt beroende av inlagd vitlök.
Åh så gott...

Hmm...

Och anledningen till att jag inte får hångla så ofta jag vill var...?

Äh...

Lallade i alla fall in på Konsum på vägen hem häromdan just för att stilla mitt vitlökssug och fick plötsligt syn på något annan intressant bland hyllorna.

Wasabiärtor.

Vill bestämt minnas att Amelie var ruskigt svag för dessa små gröna kaninpluttar så man måste ju bara prova.
Nu är inte jag den som är vansinnigt svag för tokstark mat tyvärr så jag är allt lite skeptisk när jag öppnar burken och med senaste sushiintaget färskt i minnet, fick lite wasabi i näsan där tror jag, tar jag det gaaanska försiktigt.

Faktiskt var de dock helt ok.
Inte så jag känner något beroende komma krypande, eller att det skulle vara något jag snaskar på när jag ska mysa i soffan, men helt klart ätbart.
Knaprar lite här och lite där och några för bara en lite stund sen.
Tills jag fick syn på något i botten på burken.
Hmm...
Kanske en leksak liksom man får i cornflakespaketen eller kinderäggen?

Men nej.

Det liknar mer en såndär påse med kryddor som man får med sina nudlar.

På den står det.

Goi hut am khong
O-Buster
Oxygen absorber
Do not eat

Precis som en såndär dratillsigfukt-påse som brukar ligga i nya väskor...

Blir jag sugen på fler wasabiärtor efter detta fynd?

Skulle inte tro det...

7 kommentarer:

Anonym sa...

OK, det är återigen dags att rationalisera. Detta var något som såg till att syre inte förstör innehållet. Det du tänker på ser tilla tt fukt inte förstör, helt annorlunda!
Men jag håller ändå med, skulle inte heller vilja äta något som den påsen låg i. Hmm, men du hade redan ätit det, blev du dålig?

Gnägg, gnägg!

Anonym sa...

Nå, det kunde ju ändå varit värre... Tänk om du hade öppnat burken i "fel ände" (typ konservbruk då)och i godan ro tuggat små saker. Tills du kommer fram till ett litet lock på vars "baksida" det står "Ät inte innehållet under detta lock!"

En annan fundering som slår mig är följande tankebana: Wasabi kommer från Wasabiärtor, olivolja från oliver, palmolja från en palm och barnolja från... hmmm. Inte kanske!

Honey sa...

Det känns ju onekligen som jag överlevt...
Det kan komma både det ena och det andra ur barn men sällan olja...

Anonym sa...

Wasabi kommer _inte_ från "Wasabiärtor".

Wasabi är japansk pepparrot, dvs en ört, vars rot rivs till kryddpulver (som sedan blandas ihop till en pasta eller används för att smaksätta tex _vanliga_gröna_ärtor_).

"Från Wasabiärtor", tsssk tsssk tsssk.

Honey sa...

Så så sushimannen... *klappar medhårs och flinar bakom ryggen*

Anonym sa...

*mutter*
Rätt skall vara rätt.
*mutter*

Fast det vore ju lite disco med riktiga Wasabiärtor, tänk dig ärtsoppa gjort på det. ;-)

Anonym sa...

Ooooh, det där lät intressant!
Fetstark ärtsoppa, mums. Nu blev jag sugen på att göra Jalapeñosoppa, har itne gjort den på länge. *Dreggel*

Some like it hot!