torsdag, januari 05, 2006

Hit och dit och tillbaka igen...

Men *GAAAAAHHH*

Alltså va?

Satt här i tron att om jag ville överföra pengar från mitt danska Nordeakonto till mitt svenska (som jag skaffade enbart för att jag valde Nordea i Danmark) så hade jag en gratis överföring per månad och sen skulle det kosta 30DKK/överföring.
Fint tyckte jag ju då och tänkte nu ta mig i kragen och börja spara lite var månad på Nordeakontot i Sverige för det rör jag aldrig ändå. Har alla andra konto och kort i min lilla lokala sparbank.
Varje gång jag överför pengar från det danska lönekontot till lokala lilla sparbanken kostar det 35DKK, tjurigt men visst fine.
Har så trollat fram mitt IBAN-nummer och SWIFT-adressen till Nordeakontot...

*knappa knappa*

What the f**k?

En överföring mellan Nordeakonton kostar 60DKK*...

Why oh why?

Eh men min gratisöverföringengångimånaden då?
Denne ringer nu telefonbanken för att fråga.

Dam 1: -Oh det kan jag inte svara på, jag kopplar dig vidare...
Pojke 1: -Oj det vet jag inte men jag tror att om man gör en stående överföring var månad så har man en gratis per månad... Du kan få numret till internetbankens hotline...

Ringer hotlinen för att få svar.

Pojke 2: -Öööhhh jag har absolut ingenting med det att göra överhuvudtaget...

Provar att knappa in en stående överföring på xxxDKK/månad i all evinnerlighet... Det kostar då 30DKK/överföring...

Men det var väl själva f*n...
Ringer så telefonbanken igen.

Dam 2: -Oj det vet jag faktiskt inte...

Men va fint... Ingen vet någonting.

Nåväl efter ungefär 14år koms det så fram till att för att få den där gratis överföringen.
Det måste vara en stående överföring och jag måste gå in på ett kontor för att få aktiverat det hela för att kunna tillgodogöra mig min gratis överföring.

Vilket jidder...


*Man tror ju i sin enfald att de VILL att man ska har samma bank här och där och därför tycker jag ju då att de borde uppmuntra överföringar inom den egna banken men tydligen inte. De menade att det kostar 60DKK för att det går så fort, pengarna blir tillgängliga redan dagen efter överföringen, till skillnad från 2-3 dagar senare som det kan vara när det handlar om en annan bank. Det är då heller inte något man kan välja bort om man inte bryr sig om den där extra dagen det tar att kasta slantarna över sundet...

4 kommentarer:

Anonym sa...

Visst är det märkligt att det i dagens så kallade it-samhälle skulle ta mer än max 1 minut med en överföring..?

/D sa...

Bankerna är utsugare, håller på våra pengar 2 dagar för att tjäna lite extra. Det kvittar väl fan varifrån och vart pengarna ska skickas, det är bara en exekvering i deras system. Flytta lite data. Det tar två cykler, uppskattningsvis några nanosekunder, inte 3 dagar. Eller kör de med hålkortsläsare?

Jag hade SEB, samma princip. "Snabb överföring" gick nog på procentsats, dvs den kunde bli jäääävligt dyr. De var väldigt snälla och fixade allt via telefon i början men sen så kom "nya rutiner". Oooh, those were the days!

Anonym sa...

Du kan få lite choklad imorgon eller på söndag som tröst. ;-)

(Är på väg tillbaka till skånelandet nu ja.)

Dan (gearhead) sa...

Det är oerhört bra business att du skall betala för ett jobb du gör själv. Nu pratar vi riktigt enkla pengar. Tänk dig att behöva betala en summa varje gång du går till jobbet istället för att få en lön...vad roligt det skulle vara.