torsdag, januari 12, 2006

Skoobservationer...

Nog med monsterblogg om märklig exdate nu...

Här kommer nu två fenomen som jag filosoferat lite över på sistone.

Någon gång under sommaren bytte jag gåutoutfit. Från skinnyjeans och korta små kjolar till baggy, långtnerpåhöften hängande jeans.
Ett väldigt bekvämt byte måste jag säga. Bland annat för att dessa stora brallor är ganska mycket skönare än tighta jeans, ibland är det rent ut sagt gräsligt kallt med kort kjol och för att det med byxbytet följde ett skobyte. Från smala, spetsiga skor med ibland galet höga klackar till goa väl ingångna sneakers*.
Jag, som så många andra, sticker bara foten i skon när jag ska ta den på mig, alltså sitter de ganska löst (gympadojjor ska inte knytas annat än om man ska sporta i dem, vilken jag gör ganska sällan).
Om man går på "lokal" (jag gillar det uttrycket skarpt) så händer det ju att man dricker alkohol. Dricker man alkohol händer det att man får smörfingrar och dålig balans. Smörfingrar och dålig balans i kombination gör att man ganska lätt spiller. Rätta mig om jag har fel.
Spiller man blir det, bortsett från ev. fläckar på kläderna, ganska klibbigt på golvet och detta har efter skobytet blivit ett problem för mig.
Kontaktytan mot golvet, dvs skosulan, har ju drastiskt förändrats från miniminiklack och "trampdyna" till hela jevla undersidan på skon vilket resulterar i att jag fastnar i golvet... Alldelse för många gånger har jag nu varit farligt nära att gå ur mina skor på dansgolvet och det vill vi INTE.
Skaffa broddar kanske?
Eller byta till fotbollsskor?
Skridskor?


När jag i december bytte från höstskorna till vinterkängorna blev jag påmind om muskler jag hade som inte används så hemskt ofta.
Hu vad tragiskt det här är då...
Vinterkängorna är ett par stora, robusta Dr Martens i grå nubuck. Aningens för stora kanske men jag har raggsockor och extra sula i, varmt och gott.
Dr Martens sulor är oljebaserade gummisulor, om jag inte är helt ute och cyklar (iofs vad annars? trä?), vilket desvärre gör att de är ganska hala på is och packad snö.
Inte för att vi drabbas så hemskt mycket av sådant här nere i Skåne men iaf. Att de sen har traktormönster spelar tyvärr ingen roll har jag kommit fram till.
När man så ska ut och gå och det råkar vara halt så blir det onekligen så att man rör sig annorlunda än om man går på vanligt underlag. Man spänner sig lite annorlunda liksom.
Dagen efter jag hade varit ute och traskat i vinterns första hala väglag drabbades jag plötsligt av märklig träningsvärk.
Det satt liksom i låren och ljumskarna.
Udda.
Jag har känt den här känslan förr och inte var det väl ett helt år sedan...?
Det tog mig allt en stunds funderande innan jag hade luskat ut vad det var som sist orsakat samma känsla.

Sex...

Hur tragisk är inte det? Att få träningsvärk av sex...
Är man singel och i största allmänhet lite ... otränad... (ja läs lat då...) så finns det ... rörelser som man kanske inte gör så ofta.
NEJ! Nu ska ni inte heller tro att jag går runt och ... ehm... juckar när det blir halt, men tydligen använder jag just samma muskler för att förbli stabil vid glatt underlag som jag gör för att ... ja... u know (jag tycker inte jag behöver bli mer grafisk just nu, tror säkert ni fantiserar bra själva)...

Alltså...
Måste träna mer så att träningsvärk inte uppstår...


*Sneakers och sneakers... Svarta Nikedojjor då...
**Ja den lilla som faktiskt låg kvar...

4 kommentarer:

IT-horan från Skåne sa...

Hilda hade ett utlägg om den sortens träningsverk för någon dag sen, så du behöver inte gå djupare in på ämnet ;)

Anonym sa...

Hmm, sex-träningsvärk?
Har jag nog aldrig haft, dock har jag hört talas om det förr, men bara bland tjejer. Skumt!

Jo, Dr Martens är ju bara en prydnadssko, inte en funktionssko så jag förstår att de inte var bra att forcera snö och is med. Dock är Dr Martens grymt snygga! Keep on looking good Honey!

Kram: Jimmy Darko

/D sa...

Ha, vadå bara bland tjejer? Aldrig hört uttrycket "kännas som man tillbringat en vecka på bordell"?

Här strök jag resten av min kommentar för det blev så snuskigt...

Honey sa...

Men D.... som du säger då... jag rodnar...

eller... nej det kanske inte...