fredag, oktober 28, 2005

Support... My ass!!

Vi är dödligt beroende av vårt datorsystem på jobbet.
Systemet är dosbaserat och kodat nångång 1432.
Saker och ting måste göras ostört i rätt ordning annars funkar det INTE...
För att lösa ev problem som kan uppstå finns det ett företag som erbjuder support på just vårt datorsystem. Det här supportföretaget är ganska stort. De erbjuder support på svenska 24h om dygnet. Ringer man på natten är det dock bara en person som passar telefon och om det inte händer något så sover denna person vanligen...
I natt tog så saker och ting lååååång tid och när den sista rutinen skulle utföras så fick vi felmeddelande...
*AAaaarrrrghhhhhh*
Ringa supporten.....
De svarar inte...
Alls...

Efter en stund ringer supporten så upp oss och när vi ber om hjälp med en enkel sak som hon kan göra på 2min så säger hon emot...
Sa du emot?

De kan på 2 röda direktkoppla in sig i vårt system och lösa våra problem men hon säger nej...

NEJ???

Hon tycker "den där rutinen ska ni absolut inte göra (trots att denna rutin ALLTID utförs av oss) det funkar bra i alla fall"...
Jaha tycker vi då lite osäkert men fine... Systemet verkar ju se ut som det ska...
Men inte då... En del förfrågningar kommer tillbaka med ruskigt vrickade svar...
Nu har klockan hunnit bli mycket och det som hon kunde gjort så vansinnigt enkelt är nu inte alls enkelt längre.

Jag ringer upp för att se om jag kan få mer klarhet i det hela på svenska... (Kollegan har tidigare tala engelska med henne.)
En annan människa svarar nu... Genom ett jevla oväsen...
Flickan som övertagit jourtelefonen på det dygnetruntöppna datorsupportföretaget är ute och går...

UTE OCH GÅR...?

Du ska fan inte vara ute och gå... Du ska sitta framför datorn så du kan ge den support jag behöver OCH betalar för....
Förstår att ni måste ha överlämning mellan skiften men i dagens samhälle tycker jag inte det betyder att telefonen måste byta händer rent fysiskt. Speciellt inte om det handlar om en jourtelefon som ska gå till en person som måste kunna vara uppkopplad konstant för att kunna sköta sitt jobb. Sätt dig i din stol och ställ om numret för i helvete så kan telefonfan ta en promenad senare när Kalle i stolen brevid behöver lite frisk luft...

Låt oss säga såhär... Vi blev ganska korta i tonen till varandra till slut.
Hon tyckte hon hade rätt och jag hade jobbat 10h natt och varit jävligt stressad pga slösystemet som de inte ville hjälpa oss med...
Det hela slutade med att hon bad mig göra något som är väldigt omstädigt, när alla medarbetare väl kommit till jobbet och logga på, och om det fortfarande inte funka skulle jag ringa igen...
Fine tyckte jag, snesur som jag var, och sket fullkomligt i vilket...
Många fula ord passerade i mitt huvud just då kan jag lugnt meddela...
Det blev ju inte bättre när jag sen på danska skulle förklara min frustration för kollegorna...
Managern som kom in och tog över suckade över problemet som fortfarande kvarstod för dem och bestämde så att det skulle skrivas ett officiellt klagomål om detta.
Gissa vem som fick stanna kvar och skriva ner händelseförloppet?
Yours truly of course...
Då hade jag redan stannat över en halvtimme för att reda ut det vi inte hunnit med...
Så... 1,5h övertid blev det allt som allt... Kanske inte låter mycket men om det handlar om 1,5h extra på ett 10h nattpass e det genast lite segare.

Speciellt om man på slutet mest går runt och ryker våldsamt vansinnigt ur öronen samtidigt som man måste le mot alla runt om...

Inga kommentarer: