måndag, november 21, 2005

Cash is no king of mine...

Jobbdags i morgon...
*suck*
Tänkte vara vaken ett tag i natt men det började inget vidare, vilket betyder att jag somnade på soffan. Väcktes dock av ett mindre brak när min ena blomma drattade omkull. Den är lika lång/hög som jag och får således stå på golvet. Eftersom den är ganska gänglig är den lite sporadiskt fastknuten i ett rör men nu var det så dags att välta. Helt utan yttre påverkan, såvida det inte spökar. Nåväl. Nu är jag iaf vaken...

Idag skulle jag vilja mena att jag blivit diskriminerad. Harry Potter vore ju trevligt tänkte vi och skulle boka biljetter, men nej. Efterfrågan är väl antagligen för stor alltså kan man bara köpa biljetter på SF's hemsida (filmen har ju nu då gått 3ggr/dag i 2 salonger hela helgen). Visst fine tänkte jag och halade upp kreditkortet.Eftersom jag inte haft tokstyr på min ekonomi de senaste dagarna så har jag inte direkt så många slantar på mitt svenska cc utan det danska får plockas fram.
-Två biljetter önskas tack.
-Vänligen knappa in ditt cc-nummer, expiry daten och cvwhateverkoden i rätt ruta.

*Kortköpet kan ej genomföras*

-Ehh what?

SF godtar inte utländska kort.

-Ehh what?

Vi talar nu inte om något Maestro, Electron eller annat litet suspekt plastkort ingen hört om från banken Ligerunthjørnet utan ett VISA/Dankort från Nordea.
Banken är ju tokstor.
VISA... Need I say more?
Att det sen även råkar vara ett Dankort borde mest vara ett plus sysn jag. Dankort är det mest accepterade cc:t i hela Danmark, att handla mat i Dk och betala med cc är stört omöjligt om man inte har ett Dankort.
Men att beställa biobiljetter på en av Sveriges största (antar jag) biosite och betala med ett av världen mest accepterade cc?
Där blir det nej!
Bestämt NEJ!
Skräddaren säger -Nej.
Flickan på kundtjänsten tyckte:
-Köp dina biljetter via telefonen, där kan de ta emot utländska cc.
Trams tycker jag om det men Harry Potter blev det. Rar var den också och kallt som tusan var det när det vart dags att gå hem.

Innan det skulle Harry Potteras skulle det ätas.
Jag är nog ingen gourmetkock, har väl egentligen aldrig direkt lagat mat till andra än mig själv så det har varit dåligt med feedback på den punkten, men jag lever ju fortfarande så så fasligt illa kan det ju inte vara. Baka kakor är jag däremot örn på...
Nu skulle maten dock ätas av fler än jag så jag kladdar, kryddar och tycker:
-Smaka och säg om du saknar något.
Med det menade jag då krydda eller annan smaksättare. Vad får man till svar?

-Klart funktionsdugligt.

Men tack för det Televerket...

2 kommentarer:

/D sa...

Det grundläggande problemet i det här fallet är nog just Danmarks mest accepterade kort, Däääääääääääääääääänkort. Provat att betala med "riktigt" Visa i en dansk matvaruaffär?

Tar ni Visa? Svar ja.
20 minuter senare, vid kassan, mat och dryck för 700 dkk. Lägger upp mitt Visa, det som jag vet fungerar i Sverige, Frankrike och Tyskland iaf.
Nej, det tar vi inte. VA? Nej, kun danskt Visa... alltså, Dankort fungerar endast i Danmark, och inget annat än Dankort fungerar i Danmark.

Ok, i klädaffärer fungerar andra kort också... men jag får rysningar i hela kroppen varje gång jag står i en kassa och hör "kun Däääänkort". Skulle kunna bli våldsam rentav.

Honey sa...

Ohh... been there done that.

Men det ær ju likførbenat ett VISA... Jag tycker SF ær tramsiga.