söndag, november 06, 2005

Ordmakare...

Jag är ju då, som många andra, lite allergisk mot misshandel av språk som tex citatet i föregående inlägg, särskrivningar och mystiska felstavningar*.
Fyndigt ordmakeri kan dock få mig att fnittra hejdlöst.
Så här tänkte jag nu bjuda på lite smått och gott ur den samlade utgåvan av Uarda Akademiens Ordbok**.

Dödla (zool.) Avliden reptil

Flerotik Gruppsex

Fridfull Stillsamt berusad

Gomorra Utbringa en ogemytlig morgonhälsning

Horakel Rådgivare i hjärteangelägenheter

Kallsong Lidelsefritt framförd kärleksaria

Kramhandel Prostitution

Safton Fuktig del av dygnet

Slalom Hebreisk vinterhälsning

Ulkimatum En tydligt artikulerad sista varning

Äckelsemöte Motbjudande sammankomst


* Sen att jag själv skriver som en kratta behöver vi ju inte tala högt om...
** Har man "legat i den akademiska ankdammen" så har man nog en lite idé om vad det hela handlar om. För er andra...
Uarda.

4 kommentarer:

mitt fyrverkeri sa...

Schyssta ord! Tack. Min grannes son har snickrat ihop "underraskning" och det är precis vad det låter som - motsatsen till överraskning. :)

Honey sa...

Fast om överraskningen är negativ är då underraskningen positiv?

mitt fyrverkeri sa...

Inte motsatsen som i bra eller dåligt utan om man blir överraskad eller inte. Om man tror att det ska vara grannen som ringer på dörren men det visar sig vara jultomten så blir man överraskad, är det däremot grannen man trodde så blir man underraskad. Got it? :)

Honey sa...

Aha... *ktching* (ja det gör sig bättre med ljud än skrivet)